Work in Progress
De films van Johan van der Keuken

Johan van der Keuken (1938-2001) was een Nederlandse filmmaker en fotograaf. Al op zeventienjarige leeftijd maakt hij naam met Wij zijn 17 (1955), een fotoboek met portretten van leeftijdsgenoten. Een jaar later trekt hij naar de Parijse filmschool IDHEC, waar hij een groeiende passie voor het filmen ontdekt. Als filmmaker breekt hij door met experimentele documentaires als Blind Kind (1964) en de Noord-Zuid-trilogie (Dagboek, Het witte kasteel en De nieuwe ijstijd, 1972-1974) waarin hij de toenemende mondiale ongelijkheid in beeld bracht. Hij maakte meer dan vijftig films. Andere belangrijke films zijn Vakantie van de filmer (1974), Het oog boven de put (1988) en zijn veelgeprezen Amsterdam Global Village (1996).
Van der Keukens cinema leeft van de spanning tussen ethiek en esthetiek, tussen een radicale betrokkenheid bij de wereld en een uitgesproken aandacht voor vorm. Een documentairemaker, aldus Van der Keuken, kan echter nooit pretenderen de werkelijkheid weer te geven. “Voor mij komt de materiële kant van de film op de eerste plaats: een lichtstraal op een scherm. En wat er overgedragen wordt in dat bombardement van licht op een scherm is altijd fictie.” Onder invloed van de schilderkunst brengt hij steeds de materie van het medium zelf onder de aandacht door het bewust gebruik van licht, kleur en textuur, en een ritmische, muzikale montage.
Maar tegelijkertijd was Van der Keuken, die de camera speels opvatte als een extensie van zijn lichaam, gekant tegen de idee dat filmmakers buiten de wereld staan die ze trachten te verbeelden. De filmer staat radicaal in de wereld, kijkt doorheen zijn lens, waarmee de werkelijkheid een kader krijgt. Hij hield altijd een oog op de wereld rondom gericht terwijl het andere door de zoeker van de camera tuurde. In ‘Meanders’, een tekst uit 1995, beschreef hij de drijvende kracht achter zijn cinema: ‘Ik blijf een materialistische cineast: de wereld bestaat buiten ons en onze droom botst erop. Het werk van de cinema is die relatie tussen beide: work in progress, altijd.”
Deze collectie biedt een overzicht van de beschikbare Nederlandstalige teksten op Sabzian over het werk van Johan van der Keuken, evenals een volledige meertalige geannoteerde filmografie. Van der Keuken was ook een begenadigd schrijver over cinema, een activiteit waarmee hij zijn praktijk als cineast trachtte af te bakenen. Sabzian publiceerde eerder ook het Issue ‘Tussen hoofd en handen’, met teksten van Van der Keuken. Meanders, een drietalige publicatie met de tekst van de Nederlandse filmmaker van dezelfde naam, is te koop op onze website.1
- 1Van oktober 2024 tot februari 2025 organiseerden Sabzian en CINEMATEK een volledige retrospectieve van het werk van Johan van der Keuken, in twee delen.