Work in Progress

De films van Johan van der Keuken

26.02.2025
A COLLECTION OF 8 texts, 62 film pages, 2 events, 1 dossier, 1 news item
NL

Johan van der Keuken (1938-2001) was een Nederlandse filmmaker en fotograaf. Al op zeventienjarige leeftijd maakt hij naam met Wij zijn 17 (1955), een fotoboek met portretten van leeftijdsgenoten. Een jaar later trekt hij naar de Parijse filmschool IDHEC, waar hij een groeiende passie voor het filmen ontdekt. Als filmmaker breekt hij door met experimentele documentaires als Blind Kind (1964) en de Noord-Zuid-trilogie (Dagboek, Het witte kasteel en De nieuwe ijstijd, 1972-1974) waarin hij de toenemende mondiale ongelijkheid in beeld bracht. Hij maakte meer dan vijftig films. Andere belangrijke films zijn Vakantie van de filmer (1974), Het oog boven de put (1988) en zijn veelgeprezen Amsterdam Global Village (1996).

Van der Keukens cinema leeft van de spanning tussen ethiek en esthetiek, tussen een radicale betrokkenheid bij de wereld en een uitgesproken aandacht voor vorm. Een documentairemaker, aldus Van der Keuken, kan echter nooit pretenderen de werkelijkheid weer te geven. “Voor mij komt de materiële kant van de film op de eerste plaats: een lichtstraal op een scherm. En wat er overgedragen wordt in dat bombardement van licht op een scherm is altijd fictie.” Onder invloed van de schilderkunst brengt hij steeds de materie van het medium zelf onder de aandacht door het bewust gebruik van licht, kleur en textuur, en een ritmische, muzikale montage.

Maar tegelijkertijd was Van der Keuken, die de camera speels opvatte als een extensie van zijn lichaam, gekant tegen de idee dat filmmakers buiten de wereld staan die ze trachten te verbeelden. De filmer staat radicaal in de wereld, kijkt doorheen zijn lens, waarmee de werkelijkheid een kader krijgt. Hij hield altijd een oog op de wereld rondom gericht terwijl het andere door de zoeker van de camera tuurde. In ‘Meanders’, een tekst uit 1995, beschreef hij de drijvende kracht achter zijn cinema: ‘Ik blijf een materialistische cineast: de wereld bestaat buiten ons en onze droom botst erop. Het werk van de cinema is die relatie tussen beide: work in progress, altijd.”

Deze collectie biedt een overzicht van de beschikbare Nederlandstalige teksten op Sabzian over het werk van Johan van der Keuken, evenals een volledige meertalige geannoteerde filmografie. Van der Keuken was ook een begenadigd schrijver over cinema, een activiteit waarmee hij zijn praktijk als cineast trachtte af te bakenen. Sabzian publiceerde eerder ook het Issue ‘Tussen hoofd en handen’, met teksten van Van der Keuken. Meanders, een drietalige publicatie met de tekst van de Nederlandse filmmaker van dezelfde naam, is te koop op onze website.1

  • 1Van oktober 2024 tot februari 2025 organiseerden Sabzian en CINEMATEK een volledige retrospectieve van het werk van Johan van der Keuken, in twee delen.

Texts

Mark-Paul Meyer, 2013
ARTICLE
12.02.2025
NL EN

Johan van der Keuken was fotograaf en filmmaker. Als filmmaker hanteerde hij zelf de camera. De wereld om hem heen, de werkelijkheid was zijn onderwerp. Hij onderscheidde zich als fotograaf en als filmmaker, omdat hij de realiteit op een heel eigen manier tegemoet trad. Kenmerkend was dat hij de werkelijkheid niet zag als iets dat buiten hemzelf lag. Hoe kan je iets over de werkelijkheid zeggen zonder die tot iets eenduidigs te reduceren? Johan van der Keuken wilde niet over de werkelijkheid vertellen, maar wilde de realiteit zelf laten spreken.

Gerard-Jan Claes, 2013
ARTICLE
06.05.2013
NL EN

De juxtapositie van beelden toont een geestelijke samenhang waar we als kijker naar moeten toewerken. In De poes (1968) spreekt van der Keuken het als volgt uit: “De film zou een middel kunnen zijn tot verandering. Hiertoe moet hij de vaste verwachtingspatronen aantasten. Hiertoe moet hij een dynamisch evenwicht scheppen van de vormen waarin onze werkelijkheid beschreven kan worden. Kunst zou een middel kunnen zijn tot bevrijding van de mens. Een school om zichzelf en de anderen beter te zien.”

Over Johan van der Keuken

Gerard-Jan Claes, 2024
ARTICLE
16.10.2024
NL

Van der Keuken doet een wereld bestaan, hij creëert een werkelijkheid. Beschrijven is dan niet het representeren van iets dat al bestaat maar eerder het realiseren van “een” werkelijkheid. Door het creëren van vormen schept hij een wereld van dingen die in onze verbeelding tot leven komt. Herman bestaat wel degelijk, als vorm. Het geluk waar Van der Keuken ons deel van maakt, is net die magische realisatie van de wereld op het scherm, waar het innerlijke plots buitenkant wordt.

Dirk Lauwaert, 1990
ARTICLE
08.01.2025
NL

Johan van der Keuken, schrijver (zelden lees je zo helder over het meest minutieuze van kader, klank, montage), een stem (in zijn films leest hij zowel over het beeld als naar het beeld, namelijk vanachter de camera), een lichaam (met de camera, die hij op de schouder draagt, heeft hij een derde arm waarmee hij de wereld tussen de vier vingers van het kader aftast).

Luc Dardenne, 1982
ARTICLE
18.12.2024
NL FR EN

Het ontstaan van het Zien in de films van Johan van der Keuken geschiedt niet als het verdwijnen of uitwissen van de blik van de filmmaker, van zijn subjectiviteit als beeldensnijder, ten gunste van een reële dat zich uit zichzelf gezien zou laten worden. Integendeel, de bemiddeling, het werk van deze blik wordt voortdurend opgeëist, demonstratief aangegeven: het is alleen omdat ik mijn blik op dit ding als een enkelvoudig perspectief aanneem, dat die blik kwetsbaar is, open voor wat zich buiten zijn kader bevindt, dat die kan worden uitgehold door de blik van die dingen die mijn blik niet ziet, maar die mijn blik wel zien en die zijn (fysieke) verplaatsing, zijn draaiing, vereisen opdat mijn blik ze zou kunnen zien.

Johan van der Keuken

Serge Daney, 1982
ARTICLE
05.02.2025
NL

Het Zuiden, de lezer raadt het al, is een toestand. Een geopolitieke toestand en een fysieke toestand. Het werk van Van der Keuken zou als ondertitel kunnen dragen: “de ellende veroorzaakt door het mondiale kapitalistische systeem en de lichamelijke gebreken die daarvan het gevolg zijn.” Met de gevoeligheid van een ontleedmes legt het oog van de cineast vast wat er niet klopt tussen iemand en zijn directe omgeving. Van der Keuken is een kampioen van het gemis, daar waar het aan levensruimte ontbreekt.

De platte jungle (Johan van der Keuken, 1978)

Gerard-Jan Claes, 2025
ONE DAY, A FILM
26.02.2025
NL EN

Steeds vaker wordt er in de filmzaal gelachen bij elk type film, of het nu een Holocaustdrama, een gewelddadige film noir of een essayistische documentaire betreft. Zo merkte ik onlangs in CINEMATEK dat De platte jungle (1978) van Johan van der Keuken, een documentaire over de Waddeneilanden en hun bewoners, een gevarieerd repertoire uitlokte: grinniken, proesten, giechelen en, af en toe, een licht onderdrukt smalend lachen.

De weg naar het zuiden (Johan van der Keuken, 1981)

PRISMA
19.04.2017
NL

Nina de Vroome reageert op Cyril Offermans recensie van Goed volk, een boek waarin Teun van de Keuken, zoon van documentairemaker Johan van der Keuken, een beeld van zijn jeugd schetst.

Film pages

Events

Dossier

News Item

index