Documentary that paints a picture of young people in 1968. In the film, young people are interviewed about their ideals and politics and images are shown of political manifestations such as anti-Vietnam demonstrations, riots and fights with the police in Amsterdam, a Love-in and an appearance by Johnny the Selfkicker.
NL
“De waarneming
De waarneming van de werkelijkheid, met haar eigentijdse legende van de communicatie, speelt zich af in een droomwereld. Om de waarnemingen te kunnen beschrijven moeten wij hiërarchische emoties afbreken. Hiërarchische verhoudingen tussen werkelijk en onwerkelijk, heden en verleden-toekomst, hier en daar, ook tussen mensen, tussen mensen en natuur.
Dit vraagt om denken in de Tijd.
Structuren
Brokkelig, vloeiend, vormloos, boeking of duurzaam (naar analogie van muzikale structuren: lange tonen, regen van noten, hamerslagen, geluidsbrij); zulke structuren bezitten alle een eigen soort tijd.
(In de schilderkunst: elke kleur met zijn oppervlak, ruw, glad, vertegenwoordigt een aspect van tijd.)
Ruimte
Het oog is het geestesoog.
Door de spanning tussen al zijn beelden en geluiden schept de film ruimte die dezelfde is als de ruimte binnen in een hoofd. Als men zich het binnenste van een hoofd als een concrete maar onnoembaar gestoffeerde ruimte voorstelt, roept de film door handwerk-magie die ruimte in het leven. Maar hij kan dit alleen doen door het vastleggen en rangschikken van fragmenten uit de stoffelijke wereld, wil het resultaat concreet zijn: de film is een ding.”
Johan van der Keuken1
- 1Johan van der Keuken, “Overwegingen bij De tijd geest”, Vrij Nederland, 1968.
FR
“Le Temps-Esprit
Dans mon nouveau film L’esprit du temps, mon propos était de parler de ce genre de choses. C’est un panorama de différents “états d’esprit” qui détermine notre période, et où se fait jour une modification rapide des mentalités des jeunes gens de la société occidentale.
Ce changement, d’après moi, consiste surtout en cela: que la violence externe, corporelle s’est invertie et est dirigée vers l’exploration de perceptions et d’émotions propres, qui se situent en dehors du cadre militaire rigide de la société. Il s’agit d’un retour des éléments “temps et espace” dans la vie intime.
L’esprit du temps ne se pose pas en attente, ni objectivement (négativement), ainsi que la plupart des média. Il ne s’agit pas d'un documentaire concernant un groupe circonscrit.
Il s’agit de ma métaphore pour le changement versus arrêt. Une composition, une interaction relativement compliquée d’images, au fond, naïves.
Le fleuve du temps, la démolition du fait. Chacun y prend ce qu’il peut et veut y trouver.”
Johan van der Keuken1
- 1Johan van der Keuken, “Considérations à propos de l’Esprit du temps”, Vrij Nederland, 1968.