Faust

Faust
F.W. Murnau, 1926, 106’

The demon Mephisto wagers with God that he can corrupt the soul of Faust, a learned and prayerful alchemist.

 

Mephisto: What do you want? A woman, a card game, an orgy?

 

Archangel: The word that rings joyfully throughout creation,
the word that alleviates every pain and sorrow,
the word that absolves all the guilt of humanity,
the Eternal Word.
Dost thou not know it?

Mephisto: What is the word?

Archangel: LOVE

 

« De tous les cinéastes, F.W. Murnau est peut-être celui qui a su organiser l'espace de ses films de la façon la plus rigoureuse et la plus inventive... Dans Faust, enfin, Murnau, au faîte de sa carrière, a su et a pu mettre en oeuvre tous les moyens capables de lui assurer cette maîtrise totale de l'espace dont nous parlions. Toutes les formes, aussi bien celle des visages, des corps, des objets que des paysages ou des éléments naturels – la neige, la lumière, le feu, les nuages –, sont modelées ou remodelées à sa guise avec une science consommée de l'effet. Jamais oeuvre cinématographique n'a spéculé si peu sur le hasard. »

Éric Rohmer1

 

“This film starts with the most remarkable and poignant images the German chiaroscuro ever created. The chaotic density of the opening shots, the light dawning in the mists, the rays beaming through the opaque air, and the visual fugue which diapasons round the heavens, are breathtaking... No other director, not even [Fritz] Lang, ever succeeded in conjuring up the supernatural as masterfully as this.”

Lotte Eisner2

  • 1Eric Rohmer, L'organisation de l'espace dans le Faust de Murnau (Paris: Union Générale d'Edition, 1977), 9-10.
  • 2Lotte Eisner, The Haunted Screen: Expressionism in the German Cinema and the Influence of Max Reinhardt (London: Thames and Hudson, 1969), 285.
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