Uit bij Gallimard: Le temps présent du cinéma

Op vrijdag 26 juni droeg de Franse filmmaker Olivier Assayas zijn State of Cinema, getiteld ‘Cinema in de tegenwoordige tijd’, online voor via een stream op Sabzian. Omwille van de coronapandemie kon de derde editie van de State of Cinema, aanvankelijk gepland op vrijdag 27 maart in Cinema Palace in Brussel, niet plaatsvinden. Dit evenement werd vervangen door een stream waarin Assayas zijn State of Cinema voor een wereldwijd publiek voordroeg, nog steeds beschikbaar op YouTube. De Nederlandse en Engelse vertalingen van zijn lezing zijn nog steeds beschikbaar op Sabzian. Deze week verscheen bij Gallimard de originele Franse versie van zijn tekst in de serie “Tracts”, een verzameling van korte essays.

Naar analogie met vergelijkbare initiatieven in andere kunsten riep Sabzian in 2018 een nieuwe jaarlijkse traditie in het leven: Sabzian verzoekt een gast een State of Cinema te schrijven en een film te kiezen die daarbij aansluit. Eenmaal per jaar wordt zo de filmkunst tegen het licht gehouden: een rede die de cinema uitdaagt, ter verantwoording roept, richting geeft of net weigert te bepalen, op de proef stelt en op het spel zet, voor het gerecht daagt of omarmt, verheerlijkt of vervloekt. Na de eerste twee edities, in 2018 met Sarah Vanagt en in 2019 met Claudio Pazienza, was Sabzian vereerd Olivier Assayas te verwelkomen voor de State of Cinema 2020. Hij koos voor Zerkalo [The Mirror] (1975) van Andrei Tarkovski. Omwille van de coronapandemie kon de vertoning van deze film jammer genoeg niet plaatsvinden.

In zijn tekst ‘Cinema in de tegenwoordige tijd’ reflecteert Assayas over de hedendaagse staat van de cinefilie, over de positie en het belang van reflectie en hoe die onlosmakelijk en historisch verbonden is met cinema en de concrete praktijk van het filmmaken.

“Daarom moet cinema vandaag in wezen tegen de cinema gemaakt worden. Vooral als hij in deze nieuwe beeldenwereld het meest kostbare en vitale wil belichamen, namelijk de vrijheid om te denken, te ontdekken, te zoeken, te dolen en te dwalen, kortom om het tegengif te zijn dat we nodig hebben om ons geloof te behouden, om de vlam in leven te houden die we volgens onze plicht moeten weten te beschermen en over te dragen, generatie na generatie, in een gevecht dat nooit gewonnen is.”

Olivier Assayas

Olivier Assayas is een van de grote namen van de Franse cinema. Als erfgenaam van de nouvelle vague werkt hij aan een indrukwekkend en eclectisch oeuvre, zowel generationeel als geopolitiek georiënteerd, introspectief én uitgesproken cinefiel. Assayas maakte tot nu toe 16 langspeelfilms, waaronder Désordre, Irma Vep, Destinées sentimentales, Carlos, Après mai en Personal Shopper. Hij maakte documentaires en kortfilms, en schreef scenario’s voor filmmakers als André Techiné en Roman Polanski. Hij publiceerde ook verschillende boeken over cinema, waaronder een interviewboek met Ingmar Bergman en een eerbetoon aan Kenneth Anger.

De publicatie kan worden besteld via de website van Gallimard.

NEWS
16.10.2020
NL FR EN
Sabzian's seasonal roundup of recently published and forthcoming film publications.
Each month, Sabzian lists upcoming Belgian premieres, releases and festivals.

index