Juste un mouvement

Juste un mouvement

Juste un Mouvement is a free take on La chinoise, a Jean-Luc Godard movie shot in 1967 in Paris. Reallocating its roles and characters fifty years later in Dakar, and updating its plot, this new version offers a meditation on the relationship between politics, justice and memory. Although not anymore alive, Omar Blondin Diop, the only actual Maoist student in the original movie, now becomes the key character.

 

“The 1973 film La dialectique peut-elle casser des briques? [Can Dialectics Break Bricks?] ranks as one of the paramount works of Situationist cinema. Rene Vienet created a new soundtrack for Tu Guangqi’s martial arts film The Crush, transforming a kung-fu spectacle into a form of class struggle. The story of an anti-colonial uprising in Korea told in the original Hong Kong film is ‘rerouted’ (a strategy the Situationists called détournement) to the political struggles in the aftermath of 1968. By the early 1970s, the class conflict in Europe and the struggles for independence from colonial rule and imperialism in countries located in what was at that time called the Third World had created a complex context in which many intellectuals were left searching for their position. Philosophy student Omar Blondin Diop was one of them, filmmaker Jean-Luc Godard another. Their paths first crossed in 1967, when Godard wanted to make a film about the students at University Paris Nanterre with his then-new partner Anne Wiazemsky. Godard wanted to ‘film the movement,’ according to Vincent Meessen’s essayistic documentary Juste un mouvement (Just a Movement), but the movement did not want to be filmed by him.”

Bert Rebhandl1

 

« Le film s’achève sur un débat, qui rejoue l’épilogue de La Chinoise à bord d’un train, entre le philosophe Felwine Sarr et le rappeur Foumalade (de son vrai nom Malal Almamy Talla) à propos de la restitution des œuvres africaines : retrouvant le giron sénégalais, celles-ci sont censées garnir les vitrines d’un grand musée offert par l’État chinois. À son interlocuteur inquiet d’une simple reconduction de la dépendance impérialiste, le philosophe commandité par Emmanuel Macron, représentant d’une nouvelle génération, répond par le pragmatisme : le peuple sénégalais peut-il se développer sans la confirmation d’être jamais « entré dans l’Histoire » et au patrimoine artistique de l’humanité ? »

Occitane Lacurie & Barnabé Sauvage2

 

“Het speelfilmdebuut van Vincent Meessen opent op de campus van de Universiteit van Nanterre, schijnbaar bezet door Godard. Het is een bricolage van de Brusselse kunstenaar-filmmaker. Hij lijmt buitenopnames van het schoolterrein en de naburige metrohalte aan interieurshots gemaakt in het plaatselijke Théâtre des Amandiers toen Godard er eind 2019 een tentoonstellingsparcours bouwde rond zijn meest recente film, Livre d’images. Een zwarte man met camera speelt min of meer voor gids. Met hem kijken we in verschillende ruimtes mee naar fragmenten uit verschillende onbenoemde filmwerken terwijl de Franse meester in al evenveel ongelabelde audiosnippers orakelt over le cinéma.”

Herman Asselberghs3

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