35 rhums

35 rhums

Lionel works as a RER (Paris suburban train) driver. He has been raising his daughter Joséphine, as a single parent, and now, she is a young woman. They live side by side, almost like a couple, refusing to commit in outside relationships and get involved with others’ problems. For Lionel, the only person that counts is his daughter. And reciprocally. But progressively, Lionel starts realizing that time went by, even for them. Maybe it is time to go their own ways.

 

« Un été, et plusieurs soirs de suite, j’ai emmenée ma mère voir des films d’Ozu : je sentais que la présence du père chez Ozu, ça la concernerait, ça lui rappellerait son père, mon grand-père. Les sentiments y ont une façon particulière d’être exprimés. Je sentais bien que je m’acheminais vers l’envie d’un film. En réalité je repoussais l’idée car je ne voyais pas qui pouvait être cet homme. Je n’avais pas envie d’une réplique, pour moi c’était ailleurs que l’histoire se passait. Mon grand-père était brésilien, je sentais bien qu’il n’était pas de France. Le fait d’être étranger, c’est comme si sa seule famille, c’était sa fille. Déjà toute petite, je voyais qu’il n’y avait qu’elle. Et quand ma mère s’est mariée, qu’elle a eu des enfants, il était un grand-père très particulier parce qu’il était d’abord le père de notre mère, beaucoup plus que notre grand-père. On comprenait qu’il nous aimait beaucoup moins qu’il ne l’aimait elle. Le projet de film était bloqué en moi parce que de toute façon j’avais l’impression que personne ne pouvait interpréter cet homme-là. »

Claire Denis

 

Claire Denis: Of course, yes. When I hear people say they recognize my films, I go, ‘Really?’ Why? When people tell me this I don’t even know what they are talking about.

Jean-Luc Nancy: I know. The day before yesterday after having seen 35 rhums again, pretty quickly I thought, ‘Yes, it’s true, that’s the way it is in Claire’s films’ – a certain slowness, a certain stillness, almost like the camera stopped. And maybe what differentiates you from others is that you throw several lines, several leads in, if you will.

Yes, maybe.

Like at the beginning of 35 rhums. There’s him, there’s the girl, there are the trains, there’s René, a man who is going to retire and …

… it comes together little by little.

Yes, it comes together but we feel left behind. There is you: someone who wants to open this array of leads on purpose, each of them …and let them go for a while …

In books and films there are things that move me a lot, they are life’s rituals: people sharing breakfast, people taking off their shoes when they come in, people who make their beds when they get up in the morning, those who don’t, those that open the window to let fresh air come in, etc. Rituals. I am always told we can’t film rituals; that they are boring because they happen again and again, but specifically that’s what I love.

Jean-Luc Nancy in conversation with Claire Denis1

  • 1Jean-Luc Nancy, “Interview with Claire Denis,” in The Films of Claire Denis. Intimiacy on the Bord, edited by Marjorie Vecchio (I.B.Tauris & Co. Ltd: New York, 2014).
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