The Man Who Shot Liberty Valance

The Man Who Shot Liberty Valance
John Ford, 1962, 123’

A senator returns to a Western town for the funeral of an old friend and tells the story of his origins.

EN

“Just a couple of minutes after Ransom Stoddard has actually arrived in the West, the projection of The Man Who Shot Liberty Valance strikes us with euphoria: we are fifteen years old, this joyful age when one is a connoisseur of westerns without knowing it. I can see from here the reaction of a Jean-Pierre Léaud coming out of the cinema, in a Truffaut film, and I can hear him simply say : ‘Terrific!’ I imagine the young Africans from Jean Rouch’s films feverishly mimicking John Wayne, James Stewart and Lee Marvin in the suburbs of Abidjan. I also imagine, why not, the delighted faces of the spectators in a cinema on the outskirts of Moscow. In short, it seems to me unthinkable that the pleasure taken in a film like this would not be universal. It lies in its very nature to be universal. What Jean George Auriol said about American cinema most emphatically comes to mind then: ‘… one of the rare gifts, finally, our civilization still has to offer us.’”

Claude-Jean Philippe1

  • 1Claude-Jean Philippe, « L’Amérique par excellence (L’Homme qui tua Liberty Valance) », Cahiers du cinéma 137 (1962): 40.

FR

« Au bout de quelques minutes, au moment où Ransom Stoddard est vrai­ment arrivé dans l’Ouest, la projec­tion de The Man Who Shot Liberty Valance nous frappe d’euphorie et nous avons quinze ans, cet âge heu­reux où l’on est connaisseur en wes­terns sans le savoir. Je vois d’ici la réaction d’un Jean-Pierre Léaud sor­tant du cinéma, et d’un film de Truf­faut, et je l’entends dire simplement : « Terrible ! » J’imagine les jeunes Africains de Jean Rouch mimant fié­vreusement dans les faubourgs d’Abid­jan John Wayne, James Stewart et Lee Marvin. J’imagine aussi, pourquoi pas, la face réjouie des spectateurs dans un cinéma de la banlieue mosco­vite. Bref, il m’est impossible de pen­ser que le plaisir pris à un tel film n’est pas universel. Il entre dans sa nature même d’être universel. Les pa­roles de Jean George Auriol à propos du cinéma américain me reviennent alors avec insistance : « ...un des rares cadeaux enfin que notre civilisation peut encore nous faire. » »

Claude-Jean Philippe1

  • 1Claude-Jean Philippe, « L’Amérique par excellence (L’Homme qui tua Liberty Valance», Cahiers du cinéma 137 (1962): 40.
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